top of page

אותיות ניקוד בערבית: המדריף המקיף

אותיות ניקוד בערבית:סימנים, טיפים לשיפור הקריאה והכתיבה


הקדמה:


לימוד השפה הערבית, עם הקסם והייחודיות שלה, מציע חוויה מרתקת ללומדים. אחד היסודות החשובים ביותר בלימוד ערבית הוא הבנת התנועות וסימני הניקוד, המשחקים תפקיד מרכזי בהבנת השפה ובדיוק ההגייה שלה. דרך התמקדות בהבנת סימנים אלו, לומדי ערבית יכולים לשפר משמעותית את יכולות הקריאה וההבנה שלהם.


מאמר זה יסקור:


  • סימני אותיות ניקוד בערבית

  • טיפים לשיפור הקריאה והכתיבה בערבית

המלצות לקורסים מקצועיים ללימוד השפה


הניקוד בערבית:


הניקוד בערבית נקרא תַשְכִּיל تشكيل. לרוב, כמו בעברית, לא נכתוב ניקוד בערבית למעט במקרים בהם הניקוד נדרש בכדי להבדיל בין מילים דומות. עם זאת, אין מנוס מלימוד והכרה של הניקוד, אם לצרכי הגייה נכונה ואם לצרכי קריאת טקסטים ספרותיים, דתיים, שימוש במילונים אינטרנטיים וכו’.

סימני הניקוד בערבית:

  • התנועות הקצרות:

הניקוד הבסיסי בערבית מורכב מ-4 התנועות הקצרות הבאות:

  • פַתְחַה _َ: כפי שמופיע בניקוד האות הראשונה והשנייה במילה كَتَب, סימנה הוא קו אלכסוני יורד הנמצא מעל לאות, התנועה מקבילה לפתח בעברית בַּאבּ = בַּאבּ. ניקודה במקלדת ערבית: Shift+Q.

  • כַּסְרַה – ِ: כפי שמופיע בניקוד האות הראשונה במילה إِستقلال, סימנה הוא קו אלכסוני יורד מתחת לאות (או מתחת לדגש / השדה), התנועה מקבילה לחיריק בעברית בִּ =בִּ, אך במקרים רבים, במיוחד בערבית מדוברת, היא נהגית כסגול בֶּ. ניקודה במקלדת ערבית: Shift+A.

  • דַמַּה – ُ: כפי שמופיע בניקוד האות הראשונה במילה مُدِير, סימנה כסימן האות و בערבית או המספר 9 בצורה אלכסונית מעל לאות, התנועה מקבילה לשורוק בעברית בֻּּ = בּُ. ניקודה במקלדת ערבית: Shift+E.

  • סֻכּוּן – ْ-: כפי שמופיע בניקוד האות השנייה במילה أَيْنُ, סימנה עיגול חלול מעל לאות, התנועה מקבילה לשווא נח בעברית, ולפעמים גם נהגית כשווא נע בַּיְת =בּَ. ניקודה במקלדת ערבית: Shift+X.

שימו לב:

  • במחשב יש להוסיף את הניקוד לאחר כל אות ואות, בכתב יד נוסיף את הניקוד לאחר שסיימנו את כתיבת המלה, יחד עם הוספת הנקודות הדיאקריטיות.



הניקוד בערבית המדוברת:


הערבית המדוברת נתפסת כ”ערבית משובשת” שכן היא לא שומרת על “טוהר” הניקוד הערבי המקורי (ושל השפה השמית המקורית הקדומה) ואנחנו הוגים בה את ניקוד האותיות בצורה שונה בכל להג ולהג.

כך למשל ניקוד הפתחה בערבית המדוברת הסורית (שאמית) שכוללת את כל אזור הלבנט (כלומר: ישראל, ירדן, לבנון, סוריה) אשר רבים מדובריה מבטאים את הפתחה בסוף מילה בניקוד שנע בטווח שבין צירה לבין חיריק. כך למשל המילה “דולה” Dawla (מדינה בערבית) תיגה בצורות שונות ביניהן: Dawla / Dawle / Dawli / Doli כאשר המטרה העיקרית בכך היא להקל ולהגמיש את יכולת החיבור בין המילים ולהפחית את הקשיים שהניקוד “היבש” מעורר בשיח היומיומי. יש כאלו שמסמנים את הניקוד הזה (מעין צירה) בכסרה הפוכה מתחת לאות.


לסיכום:

הבנת הניקוד בערבית חשובה, גם אם לרוב אינו נכתב. לימוד סימני הניקוד מסייע בהבנת טקסטים כתובים, הגייה נכונה של המילים ושיפור מיומנויות הקריאה וההבנה.


קורסים של ״שפות שלי״ ללימוד ערבית:



טיפים לשיפור הקריאה והכתיבה בערבית


  • קריאה מגוונת: קראו טקסטים ברמות שונות, החל מעיתונים וסיפורים קצרים ועד ליצירות ספרותיות מורכבות יותר. ככל שתתמודדו עם מגוון רחב יותר של טקסטים, כך תשתפרו בהבנת מבנים דקדוקיים שונים ותכירו אוצר מילים נרחב יותר. בשלבים הראשוניים, כדאי לבחור טקסטים עם ניקוד כדי להבטיח הגייה נכונה וללמוד את כללי הדקדוק בצורה מדויקת.

  • תרגול כתיבה עקבי: כתבו יומן אישי, תרגמו טקסטים קצרים מעברית לערבית או חברו סיפורים קצרים בערבית. כתיבה תסייע לכם לתרגל בניית משפטים מורכבים, לשפר את אוצר המילים שלכם ולחזק את הכרתכם בדקדוק הערבי.

  • האזנה לערבית: האזינו לתוכניות רדיו, פודקאסטים, צפו בסרטים וסדרות בערבית. דרך זו תעזור לכם לשפר את יכולת ההאזנה וההבנה שלכם, במיוחד בערבית ספרותית, אשר עשויה להיות שונה מעט מהערבית המדוברת.

  • תרגול דיבור: מצאו שותף לתרגול שיחה בערבית או השתתפו בשיעורי דיבור עם מורה מקצועי. דיבור יעזור לכם לשפר את ההגייה שלכם, לחזק את הביטחון העצמי שלכם בשפה ויאפשר לכם לבטא את עצמכם בצורה שוטפת וטבעית. לסיכום: למידת ערבית דורשת זמן, סבלנות והתמדה. על ידי שילוב של טיפים אלו ושיטות לימוד שונות, תוכלו לשפר את הכישורים שלכם בשפה זו ולהגיע לרמת הבנה ודיבור גבוהה יותר.

  • שימוש במשאבים מקוונים: כיום, האינטרנט מציע מגוון משאבים מקוונים ללימוד ערבית, ביניהם אפליקציות, אתרי אינטרנט, סרטונים ותכנים אינטראקטיביים. משאבים אלו יכולים לספק לכם תרגילים, מבחנים, משחקים וחומרי לימוד נוספים שיעזרו לכם לשפר את הכישורים שלכם בכל תחומי השפה: קריאה, כתיבה, האזנה ודיבור.

  • קורסים מקצועיים: אם אתם מחפשים מסגרת לימודית מסודרת ורוצים ללמוד ממרצים מקצועיים, כדאי לכם לשקול להירשם לקורס ערבית. קורסים אלו מציעים הדרכה שיטתית, מאפשרים לכם לקבל משוב על ההתקדמות שלכם וيوצרים סביבת לימוד תומכת ואינטראקטיבית.


המלצות לקורסים מקצועיים ללימוד השפה ערבית


בחירת קורס ערבית מתאים חשובה להצלחה בתהליך הלמידה. לפני שאתם נרשמים לקורס, כדאי לבצע מחקר ולבחון מספר קורסים בהתאם לצרכים ולרמה האישית שלכם. להלן מספר נקודות שכדאי לקחת בחשבון בבחירת קורס:

  • גודל קבוצות הלימוד: האם עדיף לכם ללמוד בקבוצה קטנה או או אחד-על-אחד? בקורס ערבית פרטי, תוכלו לקבל יותר תשומת לב מהמורה וליהנות מאינטראקציה רבה יותר, אך יתכן שהעלות תהיה גבוהה יותר. בקבוצות גדולות יותר, העלות עשויה להיות נמוכה יותר, אך תקבלו פחות זמן דיבור אישי.

  • שיטת הלימוד: האם הקורס מתמקד יותר בדקדוק, או שהוא שם דגש על שיחה? בחרו קורס שמתאים לסגנון הלמידה המועדף עליכם ויעדיף את התחום שאתם רוצים לחזק (קריאה, כתיבה, דיבור או האזנה). ב״שפות שלי״ תוכלו לבחור את הקורס המתאים עבורכם.

  • מיקום הקורס: האם הקורס מתקיים פיזית בכיתה או באופן מקוון? קורסים מקוונים מציעים גמישות רבה יותר מבחינת לוחות זמנים ומיקום, אך לימוד בכיתה מאפשר אינטראקציה רבה יותר עם המורה והחברים לכיתה.

  • עלות הקורס: השוו מחירים בין קורסים שונים והתאימו את הבחירה לתקציב שלכם.

משאבים נוספים:

  • אתרים שונים מציעים סקירות והשוואות בין קורסי ערבית שונים. חיפוש קצר ברשת יכול לסייע לכם למצוא את המידע הרלוונטי.

מומלץ להתייעץ עם מורים לשפות או עם אנשים שלמדו ערבית בעבר ולקבל מהם חוות דעת והמלצות על קורסים ספציפיים.


קורסים מומלצים ללמוד ערבית מדוברת בשיטה המובילה בעולם:






bottom of page